Een derde van de Nederlanders kijkt Olympische Spelen online
ingevoerd op 20-7-2012
Uit onderzoek van Riverbed, een IT-performance company, blijkt dat meer dan een derde van de Nederlanders aangeeft de Olympische Spelen online te gaan kijken eind deze maand. Websites moeten daarom voorbereid zijn op een toename van het aantal online kijkers.
De onderzoeksresultaten tonen aan dat van de Nederlanders die de Spelen online gaan kijken, het mannenvoetbal (38 procent) en de mannen 100-meter sprintfinale (38 procent) de twee populairste Olympische evenementen zijn. De mannen 100-meter freestyle zwemfinale komt op de derde plaats met 36 procent*.
Het onderzoek, uitgevoerd door MultiScope in opdracht van Riverbed®, is verspreid onder ruim duizend mensen in heel Nederland.
Het blijkt dat ruim de helft (56 procent) van de online Olympische kijkers geen vertragingen van meer dan twee minuten accepteert wanneer zij gebruik maken van streaming-diensten. Daarna schakelen ze over naar een andere website.
“Europeanen veranderen hun kijkgewoonten”, zegt Jim Darragh, senior vicepresident en general manager Stingray™ Business Unit bij Riverbed. “Wereldwijde sportevenementen zoals de Olympische Spelen zorgen vaak voor pieken in internetverkeer wanneer mensen hun pc’s, laptops of mobiele apparaten gebruiken. Organisaties moeten extra maatregelen nemen om de drukte op internet tijdens de Olympische Spelen aan te kunnen. Wanneer ze dit niet doen en hun websites zijn te traag tijdens piekmomenten, dan geven kijkers het op en kiezen ervoor om de Spelen via een ander kanaal te kijken. Dit kan grote gevolgen hebben, zoals potentieel verlies van reclame-inkomsten en gemiste e-commerce kansen.”