Tilburgs winkelgebied versterken
ingevoerd op 12-5-2012
Er zijn veranderingen nodig om het Tilburgse winkelgebied aantrekkelijk te houden. Daarvoor is een visie geschreven die door B&W van Tilburg is besproken.
Deze zogenoemde Visie Versterking kernwinkelgebied Tilburg schetst het beeld van het winkelgebied over 10 jaar. Er is een looproute nodig die maakt dat het publiek niet alleen door de Heuvelstraat op en neer loopt. De aansluiting op de Emmapassage, het Pieter Vreedeplein en de Schouwburgpromenade moet daarom beter. En er moeten meer plekken in de binnenstad komen waar bezoekers kunnen ontspannen en elkaar kunnen ontmoeten.
Denk hierbij aan binnentuinen, hofjes en groene pleintjes. In vergelijking met Breda, Eindhoven en Den Bosch heeft Tilburg minder winkels. Ook zijn er weinig echt grote winkels. Dit terwijl het aantal inwoners in 2040 ongeveer 240 duizend zal bedragen. Tilburg is dan de 5e stad van Nederland.
Voor de ontwikkelingen is het nodig dat de gemeente met ontwikkelaars, eigenaren en ondernemers om de tafel gaat zitten. De commissie Economie bespreekt de visie in de vergadering van 21 mei.
Visie kernwinkelgebied binnenstad Tilburg
In vergelijking tot Breda, Eindhoven en Den Bosch heeft Tilburg veel minder winkels Ook zijn er weinig echt grote winkels, terwijl de bevolking tot 2040 groeit naar 240.000 inwoners. Daarmee wordt Tilburg de 5e stad van Nederland. Tilburg wil het winkelend publiek meer gaan bieden en ook meer bezoekers uit de regio trekken. Natuurlijk heeft de gemeente hierbij partijen als ontwikkelaars, eigenaren en ondernemers hard nodig. Zij worden door deze visie uitgenodigd hiermee aan de slag te gaan. Door nu met de visie een ideaalbeeld te schetsen, kunnen er plannen gemaakt worden die goed aansluiten bij de visie.
Eerste vervolgstappen
Nog voor de zomer 2012 starten de eerste 2 deelprojecten haalbaarheidsonderzoeken. Bij het Pieter Vreedeplein gaat het om het verbeteren van de zuidzijde van het plein, meer sfeer en een duidelijke verbinding met de Heuvelstraat. Voor de omgeving Stadhuisplein betreft het de entree van de Emmapassage, de winkels aan de Katterug en een nieuw lint van winkels van het Stadhuisplein richting de Oude Markt.
Door dit nieuwe winkellint ontstaat een zogenoemd winkelrondje; een logische looproute langs de winkels van de binnenstad. De haalbaarheidsonderzoeken worden uitgevoerd samen met externe partijen zoals de huidige eigenaren en ontwikkelaars. Hierdoor ontstaan al redelijk snel een beeld van de mogelijke plannen. Deze plannen worden besproken met ondernemers, bewoners en andere belanghebbenden uit de binnenstad. De komende maanden krijgen de plannen dus meer vorm.