Google beïnvloedt zoekopdracht
ingevoerd op 7-5-2012
Google, wie gebruikt het niet? Je bent op zoek naar een vakantiehuisje of hoe heette die ene acteur uit Forrest Gump ook alweer? Voor antwoorden op alle soorten vragen kun je terecht bij deze zoekmachine.
Wat veel mensen niet weten is dat Google geen neutrale zoekmachine is. De database probeert voortdurend voor zijn gebruikers te denken door bijvoorbeeld zoekresultaten aan te vullen. Het bedrijf heeft ingenieuze formules, PageRank genaamd, om te beoordelen hoe betrouwbaar een website is. Zo krijgt een site een hogere ranking als er meer links van andere pagina’s zijn. Ook kijkt Google welke resultaten voor jou interessant zijn op basis van door jou eerder ingevulde zoektermen en jouw gedrag op internet. Daarnaast kijkt Google mee vanaf welke locatie jij zoekt.
Bedrijven willen hoog staan
Niet alleen Google kan de zoekresultaten beïnvloeden, ook bedrijven hebben middelen om zichzelf beter uit de verf te laten komen op Google. Bekend zijn natuurlijk de advertentieruimten bovenaan en rechts van de zoekpagina. Op basis van zoektermen worden deze ruimten verkocht aan de meest biedende adverteerder. Dat is eigenlijk te vergelijken met een persoonlijke reclamefolder. Ook op de overige zoekresultaten kunnen bedrijven invloed uitoefenen. In Nederland geven bedrijven honderden miljoenen euro’s uit om ervoor te zorgen dat hun website wordt gevonden in het bovenste deel van de zoekresultaten. Daarvoor gebruiken de bedrijven rond de tweehonderd trucs om bij Google in de gunst te komen.
Het gevolg is dat iedereen andere dingen vindt via Google: vrouwen krijgen een ander zoekresultaten dan mannen, Amsterdammers krijgen andere antwoorden dan Rotterdammers. Ga zo maar door.