Coffeeshops voortaan besloten clubs

Buitenlanders kunnen geen lid worden

De coffeeshops in de provincies Limburg, Noord-Brabant en Zeeland zijn vanaf 1 mei 2012 besloten clubs waar een lidmaatschap voor nodig is.

Er komt een einde aan het ‘open-deur-beleid’. Dat gebeurt om overlast en criminaliteit tegen te gaan, die verband houden met coffeeshops en de handel in verdovende middelen. Coffeeshops moeten kleiner en beheersbaar zijn en minder aantrekkelijk voor gebruikers uit het buitenland. Vandaar het omvormen tot besloten clubs, gericht op de lokale markt.

Bezoekers van 18 jaar en ouder die zijn ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) kunnen lid worden van een coffeeshop. Om dit aan te tonen dient de bezoeker in het bezit te zijn van een geldig legitimatiebewijs en een uittreksel van de GBA dat niet ouder is dan 4 weken.

Ledenlijst
Coffeeshophouders moeten een ledenadministratie bij gaan houden. De coffeeshop kan, voor het controleren van het lidmaatschap, een clubpas uitgeven aan haar leden (ook wel wietpas genoemd). Zonder geldig lidmaatschap en legitimatiebewijs is het straks niet meer mogelijk om een coffeeshop te bezoeken.

Per 1 januari 2013 gelden de nieuwe regels ook voor de coffeeshops in de rest van Nederland. Daarnaast mag een coffeeshop vanaf die datum maximaal 2000 leden hebben. De bestaande regels rondom softdrugs blijven van kracht. In Nederland wordt de verkoop en het gebruik van hasj en wiet gedoogd volgens vastgestelde gedoogregels. Kijk hiervoor op de site van de Rijksoverheid.

Buitenlandse toeristen
Door het omvormen van coffeeshops in besloten clubs, is het voor buitenlandse toeristen niet meer mogelijk om bij een coffeeshop in Limburg, Noord-Brabant en  Zeeland softdrugs te kopen.
Om buitenlandse coffeeshopbezoekers te informeren over de vernieuwde regels is in vier talen (Nederlands, Engels, Frans en Duits) voorlichtingsmateriaal ontwikkeld door zuidgrensgemeenten in samenwerking met de Rijksoverheid.

Onder de titel ‘New Rules, No Drugs’ is begin april een communicatiecampagne gestart om buitenlandse coffeeshopbezoekers te informeren over de nieuwe regels.