Geen invoering betaald parkeren in Goirle
onderzoek betere exploitatie parkeergarage
De parkeergarage De Hovel is sinds november 2007 open en wordt nog niet optimaal gebruikt. Alhoewel de parkeergarage op verschillende momenten goed bezet is, worden er door de (met de VvE’s) contractueel overeengekomen gratis parkeerduur van 2 uur (gedurende 15 jaar) naar verhouding weinig inkomsten gegenereerd.
De kosten voor exploitatie en beheer zijn structureel hoger dan de baten. De baten bestaan daarbij uit de jaarlijkse bijdragen van de 1e en 2e Vereniging van Eigenaren De Hovel (winkeliers), de parkeergelden, en de opbrengst uit de verkoop van uitrijkaarten en abonnementen (zeer minimaal). Tot op heden is het nog niet gelukt om via reclameuitingen aanvullende opbrengsten te verkrijgen.
”Een terugkerende discussie in de overleggen met de VvE’s De Hovel en de Vereniging Beheer en Onderhoud is de effectiviteit en de efficiëntie van de huidige wijze van exploitatie en beheer. Het eventueel openbreken van de parkeerovereenkomst inzake de gratis parkeerduur is pas aan de orde, als wij aantoonbaar kunnen maken, dat wij er alles aan hebben gedaan om de inkomsten te vergroten c.q. de onkosten te drukken”, zo staat in een mabtelijke nota voor B&W.
Het financieel en operationeel beheer van de openbare parkeergarage is uitbesteed aan VP&A, zowel qua menskracht als qua werkzaamheden. De overeenkomst met VP&A is aangegaan per 1 oktober 2007 en loopt tot en met 31 december 2011. Daarna wordt de overeenkomst stilzwijgend met 5 jaar verlengd, en daarna voortgezet voor onbepaalde tijd. Om verlenging tegen te gaan dient uiterlijk 6 maanden voor 31 december 2011 (dus uiterlijk 30 juni a.s. !) schriftelijke opzegging plaats te vinden.
”Al met al verdient het nadrukkelijk aanbeveling om een extern adviseur in te schakelen voor een kritische analyse van de effectiviteit en efficiëntie van de huidige exploitatie en beheer van parkeergarage De Hovel. Voor een dergelijke analyse is kennis over c.q. ervaring met vergelijkbare parkeergarages (benchmark) onontbeerlijk. Mede hierom, maar ook vanwege het ontbreken van de benodigde expertise en capaciteit, is een externe blik noodzakelijk. Feitelijk valt een dergelijke doorlichting onder het beheer van de parkeergarage, maar daar is geen budget voor externe advisering voorzien. Omdat uw college nu kiest voor een sobere exercitie van het beleidstraject, zullen de kosten beperkt blijven en kan een deel van het overgehevelde budget Beleid verkeer en vervoer’’ daarvoor worden aangewend.”