’Evenementenaanbod gebaat bij meer focus’
Van Tilburg stad met evenementen naar evenementenstad
In 2013 moet Tilburg bekend staan als een evenementenstad. Deze ambitie wordt gerealiseerd door meer focus aan te brengen in het evenementenbeleid. Het is de bedoeling dat er jaarlijks drie beeldbepalende evenementen worden georganiseerd die het Tilburgse imago nationaal versterken. Bovendien moeten er vanaf 2013 jaarlijks minstens vijf onderscheidende evenementen plaatsvinden, die aantrekkelijk zijn voor de Tilburgers en (boven)regionale bezoekers en die de identiteit van de stad ondersteunen.
Deze doelen staan in de nota ’Van stad met evenementen naar evenementenstad’, die deze week is vastgesteld door het college.
Wethouder Erik de Ridder (Economische Zaken): ”Evenementen zijn belangrijk voor de stad: ze zorgen voor reuring, levendigheid en media-aandacht én dragen bij aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Deze nota verwoordt de ambitie van het college om in 2013 als evenementenstad bekend te staan en zo het vestigingsklimaat te versterken. Meer beeldbepalende evenementen met (inter) nationale uitstraling, maar natuurlijk ook het blijven faciliteren van de typisch Tilburgse evenementen. We treden op korte termijn in overleg met de evenementenorganisaties om de ambities te bespreken en ze uit te dagen om deze ambities met ons in te vullen.”
Imago
In Tilburg vinden het hele jaar door activiteiten plaats, van koopzondagen en rommelmarkten tot grote evenementen als het Festival van het Levenslied en Mundial. Veel van deze evenementen zijn gericht op Tilburg en de regio. Alleen de Tilburgse Kermis staat bekend als een (inter) nationaal evenement.
Er moet een duidelijk(er) Tilburgs profiel worden neergezet, want uit verschillende onderzoeken blijkt dat Nederlanders geen helder beeld hebben bij Tilburg.
Wethouder De Ridder: ”Het is geweldig hoeveel evenementen voor en door Tilburgers worden georganiseerd. Dat is een kracht die we beter moeten laten zien. Ons evenementenaanbod is gebaat bij meer focus waardoor de Tilburgse identiteit duidelijker naar voren kan komen. Dus meer aansluiting bij onze kernwaarden: daadkrachtig, experimenteel, innovatief, creatief en met oog voor talentontwikkeling. Er moeten dus scherpe keuzes worden gemaakt. Dit moet ook omdat er door de bezuinigingen ook minder middelen beschikbaar zijn voor evenementen. Als gemeente willen we bovendien zorgen voor optimale ondersteuning. Dus waar mogelijk procedures rond vergunningen en subsidies vereenvoudigen