Klanttevredenheidsonderzoek WMO Hilvarenbeek

goede score gemeente

De gemeente Hilvarenbeek scoort goed in het klanttevredenheidsonderzoek Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Onderzoeksbureau SGBO voerde het onderzoek dit voorjaar uit onder cliënten die in de afgelopen twee jaar bij de gemeente een aanvraag indienden voor een hulpmiddel of voor hulp bij het huishouden.

In totaal deden 282 (van in totaal 488) cliënten mee aan het onderzoek. Zij beantwoordden vragen over de toegankelijkheid van de Wmo-voorzieningen, hulp bij het huishouden, hulpmiddelen, participatie en mantelzorg.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de cliënten erg tevreden zijn over hulp bij het huishouden; met name de persoonlijke aandacht van zowel de medewerkers van de thuis-zorgorganisatie als van medewerkers van de gemeente wordt hoog gewaardeerd.
De tevredenheid over de regiotaxi is verbeterd ten opzichte van vorige onderzoeken. Toch blijft de uitvoering van regiotaxi een punt van aandacht.

Wat verder opviel in de onderzoeksresultaten is dat de geënquêteerden aangaven dat de voorziening die zij ontvangen in hoge mate bijdraagt aan hun zelfstandigheid en zelfred-zaamheid.

De resultaten van het onderzoek worden besproken met de Wmo participatieraad en ter kennisgeving aangeboden aan de raadscommissie Welzijn.