Klanttevredenheidsonderzoek Wmo over 2009

resultaten zijn positief

In 2010 is, onder begeleiding van het onderzoeksbureau SGBO, opnieuw een klanttevredenheidsonderzoek gehouden over het jaar 2009. De resultaten zijn nog steeds positief, zowel in vergelijking met de resultaten uit het vorige onderzoek als ten opzichte van de refertegroep.

De in de programmabegroting 2010 van de gemeente Goirle geformuleerde doelstelling, dat de aanvraagprocedure met een 7,5 wordt beoordeeld, is gehaald.
In onderstaande tabel staat een weergave van de resultaten ten opzichte van vorig jaar.
Op een schaal van 1 tot en met 10 scoort Goirle als volgt:
                                             2009 - 2010
Aanvraagprocedure                     7,5 - 7,5
Hulp bij het huishouden              7,9 - 7,7
Voorzieningen (hulpmiddelen)      7,3 - 7,3
Voorzieningen (regiotaxi)            6,7 - 7,0

Het onderzoek kent vier hoofdonderwerpen, te weten toegang tot de ondersteuning (aanvragen), hulp bij het huishouden, voorzieningen (zoals rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen) en kennis van de Wmo-raad (of een vergelijkbaar orgaan).
Net als vorig jaar wordt de toegang tot de ondersteuning positief gewaardeerd (7,5), net iets hoger dan de refertegroep (7,4). 93% is tevreden over de aanvraagbehandeling.

Hulp bij het huishouden
Bij de reden om te kiezen voor een persoonsgebonden budget voor hulp bij het huishouden valt op dat in Goirle veel vaker dan in de referentiegroep iemand uit de omgeving wordt ingehuurd.
De tevredenheid over de vervanging van de hulp bij het huishouden bij afwezigheid is toegenomen. In het vorige onderzoek was nog 67% van de WMO-cliënten hierover tevreden, dit jaar is dit 76%. In de refertegroep is 81% tevreden. Er is dus wel een lichte verbetering, maar het kan nog verder verbeteren. In het algemeen is de tevredenheid ongeveer gelijk aan de referentiegroep.

Hulpmiddelen
In het onderzoek van vorig jaar was te zien dat de tevredenheid over scootmobielen 100% was. Dit was een opvallend hoge score. Dit jaar is de tevredenheid minder hoog, en zelfs lager dan in de refertegroep.
Hetzelfde geldt voor rolstoelen, ook daar is de tevredenheid iets verminderd. Vanaf 2010 is er een nieuwe leverancier van hulpmiddelen. In dit onderzoek is hiervan nog geen invloed merkbaar, maar mogelijk zal dit volgend jaar weer tot een hogere tevredenheid leiden.
Het rapport Tevredenheid cliënten WMO (over 2009) zal naar de leveranciers van deze voorziening worden gestuurd en er zal inhoudelijk om een reactie gevraagd worden op dit punt.
 
Collectief vervoer
De tevredenheid over collectief vervoer (valt onder hoofdonderwerp voorzieningen) is in dit onderzoek voor de eerste keer ook met een totaal rapportcijfer beoordeeld (7,0) naast de percentages voor o.a. prijs per rit, te bereizen afstand en behulpzaamheid chauffeur etc. Het rapportcijfer is gelijk aan dat van de refertegroep.

In het ’Eindrapport Klanttevredenheid Regiotaxi Midden Brabant najaar 2009’, was het specifiek onderzoek naar de klanttevredenheid over de Regiotaxi opgenomen. 
Uit beide onderzoeken is gebleken dat de tevredenheid voer de Regiotaxi is toegenomen. Wat opvalt is dat men in het onderzoek van SGBO het meest tevreden is over het contact met de centrale en het minst tevreden over de wachttijden en de omrijdtijden. De verbetering heeft o.a. te maken met een betere communicatie door het Servicepunt Regiotaxi met gebruikers en taxibedrijven.