Nieuwe methodiek bij Kinderopvang Humanitas

Kinderen komen beter tot hun recht

Kinderopvang Humanitas werkt sinds enige tijd met een nieuwe pedagogische methode die geïnspireerd is op de visie van de Hongaarse kinderarts Emmi Pikler. Wat houdt deze visie in? Wat is het effect daarvan op kinderen? En wat betekent het voor de medewerkers? Yolanda van Heesch, assistent regiomanager Midden-Brabant, doet verslag.
 
Hoe kwetsbaar en afhankelijk een baby ook is, Emmi Pikler gelooft in hun kracht. Zij gaat er vanuit dat elk kind uniek is en al bij de geboorte is uitgerust met het vermogen om te communiceren en te leren. De rol van volwassenen is vooral om voorwaarden te scheppen waardoor de mogelijkheden van het kind optimaal tot bloei kunnen komen. Daarbij is het van wezenlijk belang dat het kind zich in zijn eigen tempo ontwikkelt en zoveel mogelijk zelf ontdekt.

Intensieve aandacht en vrije bewegingsruimte
Kinderopvang Humanitas geeft op eigen wijze invulling aan deze visie onder de noemer ‘Ruim baan voor baby’s’. Naast de drie bekende R-en (rust, reinheid en regelmaat) hanteert zij ook vier eigen R-en: respect, ruimte, reflectie en resultaat. Volgens Emmi Pikler bepaalt de communicatie en het respect tussen de volwassene en het kind de kwaliteit van de zorg. Daarom is contact tijdens het verzorgen van groot belang. Yolanda: “Wij geven de kinderen tijdens het eten en het verschonen, intensieve aandacht. De baby krijgt daarmee de kans om een actieve deelnemer te zijn, in plaats van een passieve ontvanger.” Een andere belangrijke voorwaarde is de vrije bewegingsruimte, die altijd net iets groter is dan wat het kind nodig heeft. Yolanda: “Bij ons zie je geen wippers, babygyms of schommelstoeltjes. Die kunnen een kind frustreren, omdat hij geen kant uit kan, en maken hem afhankelijk van de leidsters. Bij ons spelen de baby’s in kleine groepjes in zogenaamde grondboxen. Dat zijn ruime matten met hekjes eromheen en passief speelgoed, zoals een doekje, een bakje of een vergiet. Wij leggen het kind, in gemakkelijke kleding, op de rug en laten hem op eigen initiatief bewegen en experimenteren met spullen die hij ‘toevallig’ tegenkomt. Onze pedagogisch medewerkers helpen niet om zijn problemen op te lossen, maar volgen de ontwikkeling door het gedrag te observeren.

Kinderen komen beter tot hun recht
De methode is zo’n drie jaar geleden bij Humanitas ingezet en is intussen in bijna al haar kindercentra doorgevoerd. En het werpt zijn vruchten af. Yolanda: “Er is veel meer rust en respect in de groep en de kinderen komen beter tot hun recht. Door de observaties en het
hechte contact kunnen we ook de ouders beter op de hoogte houden van de ontwikkelingen van hun kind. We zijn er bijzonder trots op.”