Bezuinigingen leveren ruim 3 ton op
Begroting 2009 sluit met klein batig saldo
Door het invoeren van een reeks bezuinigingen en bijstellingen ter waarde van 347.000 euro, slaagt het College erin om de begroting 2009 met een batig saldo van 38.823,00 euro aan te bieden aan de Raad. Wij maken in dit verband melding van bezuinigingen van 10.000,00 euro en hoger. Burgemeester en Wethouders willen de reinigingskosten onder het rioolrecht c.q. afvalstoffenrecht laten vallen hetgeen een bezuiniging oplevert van 90.000,00 euro. Zoals inmiddels als bekend mag worden verondersteld beperkt het College de subsidie aan de Twern met 25.000,00 euro Het budget leerplicht wordt met 10.000,00 euro verlaagd. Ook wordt 50.000 euro in mindering gebracht op het budget asfalt- en elementenverharding. Door afschaffing van de Blauwe Zone vervalt de handhaving hetgeen 70.000 euro oplevert.
Door diverse bezuinigingen vanwege onderuitputting kan 33.500 euro bespaard worden. Het budget voor advieskosten bouwaanvragen wordt met 20.000 euro verlaagd terwijl hogere leges op bouwvergunningen 10.000,00 euro opbrengt. Ook wordt 15.000 euro bespaard op de klantmanager werkdeel Wet Werk en Bijstand. De laatste bezuiniging die het College voorstelt betreft 10.000 euro op het budget geo-informatie. Totaal, zoals hierboven vermeld, 347.000,00 euro. Daarnaast is de vrij besteedbare ruimte binnen de Algemene Weerstandsreserve volledig ingezet voor het doorvoeren van enerzijds nieuw beleid en anderzijds incidentele uitgaven.
VERKOPEN
Om de aangetaste reserve weer op een aanvaardbaar peil te brengen overweegt het College de mogelijkheid om twee panden en een aantal pachtgronden te verkopen. De geschatte opbrengst van een half miljoen wordt vervolgens in genoemde reserve te gestort. Het betreft eigendommen van de Algemene Dienst die niet in de grondexploitatie zijn ingebracht. De zogeheten jaarschijven van de meerjarenbegroting voor 2010, 2011 en 2012 latige batige saldi zien die variëren van 75.996.00 tot 9.649,00 euro. Op zich geen geruststellende cijfers want er hoeft maar iets mis te gaan of de gemeente staat in het rood. De batige saldi zijn bovendien gekoppeld aan nieuwe bezuinigingen op onder meer de subsidies. De lastenverhoging voor de burger wil het College zoveel mogelijk beperken. Gelet op eerder ingezet beleid zal de hoogte van de onroerend zaakbelasting afhangen van de inflatiecorrectie. Voor 2009 rekent men op een stijging van twee procent. Ook vastgesteld beleid is de verhoging van de onroerend zaakbelasting met 4,1 procent die het gevolg is van de derde tranche betreffende overheveling van de BTW-component uit de afvalstoffenheffing en het rioolrecht. Wat wel verhoogd wordt zijn: a. toch de onroerend zaakbelasting met twee procent als algemeen dekkingsmiddel ten behoeve van de begroting 2009, b. verhoging van de bouwleges van 2,05 naar 2,25 procent en c. vier procent verhoging van de leges burgerzaken. De begroting in de commissies wordt volgende week behandeld (week 41) en komt op vier november op de raadsagenda.
STIJGERS EN DALERS
Zonder alle bedragen te noemen stijgen de uitgaven voor de gemeentelijke dienstverlening fors. Namelijk van 34 naar 40 miljoen. Per inwoner is dat een stijging van ruim 1.500,00 naar bijna 1.800,00 euro. Relatief laag is de verhoging van de uitgaven voor verkeer en vervoer, onderwijs, sport, muziekschool, groen en landschap, volksgezondheid en de financiering van algemene dekkingsmiddelen. Uitgaven die in 2009 stevig stijgen zijn die voor: algemeen bestuur, cultuur (bijna een verdubbeling), alsmede sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening. Nieuwe investeringen boven de honderdduizend euro zijn bouwkundige aanpassingen aan het gemeentehuis (360.000 euro), restauratie kapel en kerktoren Riel (170.000 euro), groot onderhoud gemeentegebouwen (430.000 euro), infrastructuurplan riolering en wegen respectievelijk (900.000 en 1.400.000 euro), impulsen openbare verlichting en openbare ruimte twee keer (100.000 euro), groenomvorming (420.000 euro) en technische installaties de Haspel (125.000 euro). Totale investeringen in de grootte van 4.300.000 euro. Extra structurele lasten als gevolg van uitgaven in de exploitatie bedragen bijna 400.000 euro. De grootste post vormen extra banen voor het gemeentelijk apparaat met het oog op de nieuwe organisatie. Ook stevig zijn: bijdrage aan het veiligheidshuis (23.000 euro), integraal huisvestingsplan onderwijs (50.000 euro), subsidie schoolbegeleidingsdienst (45.000 euro) en activiteiten in verband met de Brede School (21.000 euro). Behoudens extra structurele lasten zijn er in 2009 ook incidentele exploitatiekosten.
LASTEN
Twintigduizend euro en meer vergen de incidentele kosten voor: uitwerking dienstverleningsovereenkomst, economisch beleid, klimaatbeleid, ontwikkeling groot Kloosterplein (100.000 euro), planvoorbereiding woningbouwlocaties (150.000 euro), structuurvisie (25.000 euro), kunst en cultuur (25.000 euro) en de uitvoeringskosten van de WMO (20.000 euro). In zijn totaliteit bedragen de incidentele exploitatielasten 435.000 euro. Op zich zeggen deze bedragen weinig zolang er geen vergelijkingsmateriaal voor handen is met vergelijkbare gemeenten in de provincie. Daarom zou een apart hoofdstuk over deze materie met bijvoorbeeld de cijfers van deze gemeenten over 2008 welkom zijn. Wel aanwezig is een vergelijking betreffende de gemeentelijke woonlasten. Daarbij moet het voorbehoud worden gemaakt dat rijke en ook rijkere gemeenten gemiddeld een hogere woonlastendruk hebben dan arme c.q. armere. Dit heeft te maken met de aanwezigheid van veel duurdere of goedkopere woningen. In het laatste geval is de opbrengst van de OZB beduidend kleiner. Interessanter in deze is de vergelijking van de landelijke rangorde van de hoogte van de gemeentelijke woonlasten. Laag betekent lage woonlasten en hoog precies andersom. Opmerkelijk is de tiende plaatst van Tilburg en de hoge score van bijvoorbeeld Breda (207). Dit duidt erop dat Breda in het algemeen over veel dure woningen beschikt en Tilburg juist het tegenovergestelde. Ten aanzien van dertien kleinere regiogemeenten neemt Goirle de tiende plaats (204) in en dat wijst op de aanwezigheid van een fors aantal goedkopere woningen (2.300 huurwoningen). Hilvarenbeek (438) scoort juist in de andere richting.
E.B.